ႏိုင္ငံေရးေလာက၌ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေသာစနစ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ ဖ်က္သိမ္းႏိုင္ခြင့္ရွိေသာ အေျခခံ ဥပေဒသည္ ၂၀၀၈ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒသာ ျမင္ဖူးသည္…
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
နိဒါန္း
၂၀၀၈ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ အခန္း(၁၁)၊ ပုဒ္မ ၄၁၀မွ ပုဒ္မ ၄၃၂အထိ ေခါက္ေခါက္ခါခါ (အျပန္အ လွန္) နည္းေပါင္းစံုျဖင့္ ေလ့လာၾကည့္ ႐ႈၿပီး စီးေသာအခါ ဤေဆာင္းပါးကို (အား)ျပည္သူသို႔သိေစရန္ တင္ျပ ေရး သား ပါေပအံ့။ (ပုဒ္မ စုစုေပါင္း ၂၂ခုျဖစ္ သည္။)
● မာရွယ္ေလာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အေရးေပၚအေျခအေနႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ႏို္င္ငံတိုင္း၏ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားျခင္း ရွိတတ္ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္မာရွယ္ေလာ(MARTIAL LAW) စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟု သိၾကသည္။ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ စစ္ဥပ ေဒမ်ားျဖင့္ ျပ႒ာန္း၍ စစ္ခံု႐ုံးဖြင့္လ်က္ စီရင္ဆံုးျဖတ္အုပ္ခ်ဳပ္၏။ သာမန္ဥပေဒမ်ားကို ႐ုပ္သိမ္း၏။ ယာယီ အစိုး ရဖြဲ႕၍ တစ္တိုင္းျပည္လံုး စစ္ခံု႐ုံးျဖင့္ တရားစီရင္၏။ ျပည္သူ႕အာဏာကိုဥပေဒ မဟုတ္ေသာ အမိန္႔ျဖင့္ဖ်က္ သိမ္း၏။ ဤ သို႔အေရးေပၚကာလ အေျခအေနကို ေၾကညာျခင္းသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ အေျခခံအခြင့္အေရးတို႔ကို ထိခိုက္ၾကေတာ့မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပည္သူမ်ား သိထားၾကရမည္ျဖစ္ သည္။ အေရးေပၚ ေၾကညာခ်က္(သို႔မဟုတ္) စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေၾကညာခ်က္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို႔သည္ အာဏာကို အလြဲသံုးစား ေတာ့မည္။ အတိုက္အခံမ်ား၊ ျပည္သူမ်ားကို ဖိႏွိပ္ေတာ့မည္ျဖစ္၏။ (ဤသေဘာတရားကို ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၀ျပည့္ႏွစ္အထိ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလ ကို ျမင္ႏိုင္သည္။)…
● ယေန႔တိုင္ရွည္ၾကာခဲ့
ဤကဲ့သို႔ မလိုလားအပ္ေသာ အေရးေပၚေၾကညာခ်က္ေၾကညာၿပီး သည့္ေနာက္ ျမန္မာျပည္တြင္ မင္းမဲ့စ႐ိုက္ ဆန္ေသာ ဖိႏွိပ္ျခင္းမ်ား၊ လူမဆန္စြာ ညႇဥ္းဆဲမႈမ်ား၊ အရပ္သားျပည္သူကို အာဏာအလြဲလြဲ အကန္႔အသတ္ မဲ့စြာ က်င့္သံုးလာခဲ့သည္ကို ထင္ရွားစြာျမင္ရသည္။ တိုင္းတစ္ပါး ကထိပါးတိုက္ခိုက္ျခင္း၊ ပုန္ကန္ျခင္း မဟုတ္ ဘဲ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ခြင့္မေပးေသာ တစ္ပါတီစစ္အာဏာ ရွင္ဥပေဒေၾကာင့္ စစ္အုပ္စု၀င္မ်ား ဤ အေရးေပၚစီမံခ်က္ဥပေဒကို အသံုးျပဳ၍ တိုင္းျပည္ကိုအာဏာသိမ္းခဲ့၏။ အခ်ိန္ကန္႔သတ္မဲ့စြာ စစ္အစိုးရ ဥပေဒကို က်င့္သံုးခဲ့၏။ မွားယြင္းေသာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒေၾကာင့္ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ ျပည္သူတို႔၏ အခြင့္ အေရးမ်ားလက္လြတ္ ဆံုး႐ႈံးၾကရ၏။ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္မႈျဖင့္ ျမန္မာ ျပည္တြင္ ၁၉၅၀ျပည့္ႏွစ္တြင္ အေရးေပၚ စီမံ ခ်က္အက္ဥပေဒ (1950 EMER-GENCY Provision Act) ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အေရးေပၚ အေျခအေန သတ္မွတ္သည့္ လကုန္ဆံုးၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒႏွင့္အညီလိုက္နာျခင္း မရွိသည္ေၾကာင့္ စစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒသည္ ယေန႔တိုင္နီးပါး ရွည္ၾကာခဲ့သည္။
● ထုတ္ျပန္ႏိုင္ျခင္းမရွိေၾကာင္း သက္ေရာက္
၂၀၀၈ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း(၁၁)၊ ပုဒ္မ ၄၁၀မွ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ သည္ ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာ တည္သည့္ အမိန္႔ထုတ္ျပန္၍ အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာႏိုင္ေၾကာင္းျပသည္။ ယင္းေၾကညာသည့္ ကိစၥ တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္နယ္၊ တုိင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုအားလံုးတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ကို ရယူသံုးစြဲခြင့္ရွိေၾကာင္း ပုဒ္မ ၄၁၁၊ ပုဒ္မခြဲ(က) ကျပသည္။ ယင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကိုလည္း သင့္ေလ်ာ္ သည့္အဖြဲ႕အစည္း၊ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ပုဂိ္ၢဳလ္တစ္ဦးဦးအား အပ္ႏွင္းေဆာင္ရြက္ေစႏိုင္သည္ဟု ျပသည္။ ပုဒ္မခြဲ (ခ) အရ ယင္းသို႔ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ဥပေဒျပဳခြင့္ အာဏာကိုသာက်င့္သံုးခြင့္ရွိၿပီး ဥပေဒ ျပဳခြင့္အာဏာကိုေတာ့ အပ္ႏွင္းမႈ မျပဳ(မ ျပဳရ)ဟုျပသည္။
ဤဥပေဒက့ဲသို႔ အာဏာတည္သည့္ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္ႏိုင္ရန္အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ ႏွင့္ ညိႇႏႈိင္းၿပီးမွ အေရးေပၚ အေျခအေနကို ေၾကညာႏိုင္ေၾကာင္းဆို၍ ပုဒ္မ၄၁၂၊ ပုဒ္မ ခြဲ(က)အရ အေရးေပၚ အေျခအေန ေပၚေပါက္လွ်င္၊ သိရွိလွ်င္၊ တင္ျပလွ်င္ ကာ/ လံုႏွင့္ ညိႇႏႈိင္းၿပီး ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာတည္ သည့္ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္၍ အေရးေပၚ အေျခအေနကို ေၾကညာႏိုင္ေၾကာင္းျပသည္။ ယင္းအေရးေပၚအေျခ အေန ေၾကညာသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ အဓိက,က ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ကာ/လံုႏွင့္ အတည္ျပဳခ်က္ မရယူလွ်င္ အေရးေပၚအေျခအေန ထုတ္ျပန္ႏိုင္ျခင္း မရွိေၾကာင္း သက္ေရာက္၏။
● မူလအခြင့္အေရး ဆံုး႐ႈံးမႈျပ
ပုဒ္မ ၄၁၃၊ ပုဒ္မခြဲ(က)အရ အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာသည့္ကိစၥတြင္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေစရန္ တပ္မေတာ္၏ အကူအညီကို ရယူႏိုင္သည္။ လိုအပ္ပါက ႏို္င္ငံေတာ္သမၼတသည္ စစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အမိန္႔တစ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ႏိုင္သည္။ ယင္းစစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အမိန္႔တြင္ တပ္မေတာ္ကာ ကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ တာ၀န္မ်ားကို သတ္မွတ္ေပးႏိုင္သည္။ ယင္းကိုမိမိ ကိုယ္ တိုင္က်င့္ သံုးေဆာင္ရြက္ျခင္း သို႔မဟုတ္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ စစ္ဘက္အာဏာပိုင္ တစ္ဦးဦးကို က်င့္သံုးျခင္းျပဳႏိုင္ သည္ဟု ပုဒ္မခြဲ(ခ)အရ ျပ႒ာန္းသည္။ ဤအမိန္႔တြင္ (က)အက်ဳိးသက္ေရာက္မည့္ နယ္ေျမေဒသႏွင့္ အခ်ိန္ ကာလမ်ား သတ္မွတ္ေဖာ္ျပထားရမည္။
(ခ) ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရး တစ္ရပ္ရပ္ကို ျဖစ္ေစ၊ တစ္ရပ္ထက္ပို၍ ျဖစ္ေစ (လိုလွ်င္) လိုအပ္သလို ကန္႔သတ္ ႏိုင္သည္။ သို႔မဟုတ္ ရပ္ဆိုင္းထားႏိုင္ သည္ဟု ပါရွိေလရာ ပုဒ္မ၄၁၄၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ)အပိုဒ္၏ စကားရပ္ သည္ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အေျခခံမူလ အခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ႈံးနစ္နာခဲ့သည့္ေၾကာင့္ အခန္း(၅)ပုဒ္မ ၂၁၂၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ)(ဂ)ႏွင့္ (င)တို႔ကို ဆန္႔က်င္သကဲ့ သို႔ျဖစ္သည္။
● ႏိုင္ငံေရးေလာကတြင္ မေတြ႕ရေၾကာင္း
ပုဒ္မ ၄၁၅အရ ႏို္င္ငံေတာ္သမၼတ တင္ျပခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းကအတည္ျပဳလွ်င္ အတည္ ျပဳသည့္အတိုင္း ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာတည္ ေသာအမိန္႔သည္ တိုးျမႇင့္သတ္မွတ္သည့္ အခ်ိန္ထိ အာ ဏာတည္၏။ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၁၀မွ ၄၁၆ အထိသည္ အေရးေပၚအေျခ အေနေၾကညာသည့္ ကိစၥအေၾကာင္းမ်ား ျပ႒ာန္းေသာ ဥပေဒမ်ားဟု မွတ္ယူႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို လက္လြတ္ ဆံုး႐ႈံးေစမည့္ အေရးေပၚအေျခ အေနေပၚေပါက္လွ်င္ ဥပေဒပုဒ္မ ၄၁၇ အရ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမွာ တစ္ႏိုင္ငံလံုးျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ကာလသတ္မွတ္ထား သည့္ အမိန္႔ထုတ္ျပန္သည့္ေန႔မွ တစ္ႏွစ္ (၁-ႏွစ္)အထိ သတ္မွတ္ႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ ျပ၏။ ယင္းေၾကာင့္
(၁) တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ အားႏိုင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒျပဳလႊဲအပ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ေၾကညာရမည္။
(၂) ယင္းသို႔ ေၾကညာသည့္ေန႔မွစ၍ လႊတ္ေတာ္အားလံုးႏွင့္ ဦးစီးအဖြဲ႕မ်ား၏ ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ လုပ္ငန္း မ်ားကို ရပ္ဆိုင္းထားရမည္ဟု မွတ္ယူရမည္။
(၃) ယင္းလႊတ္ေတာ္မ်ား၏ သက္တမ္းကုန္ဆံုးသည့္အခါ သက္ဆိုင္ရာလႊတ္ ေတာ္မ်ားသည္အလိုအေလ်ာက္ ဖ်က္သိမ္းၿပီးျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္ဟု ဆိုေသာေၾကာင့္ သမၼတအုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးစနစ္၌ လႊတ္ေတာ္ ဖ်က္သိမ္းျခင္း၊ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္ တိုင္းအစိုးရ အားလံုးဖ်က္သိမ္းေပးရျခင္းမ်ဳိး ႏိုင္ငံေရးေလာကတြင္ မေတြ႕ရေၾကာင္း (မရွိေၾကာင္း) သိရသည္။ (ပုဒ္မ၄၁၈+ပုဒ္မ ခြဲ(က)အရ ၾကည့္ ႐ႈရန္)
● စစ္တပ္ကို လမ္းျပေသာဥပေဒ
အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ လက္လြတ္ဆံုး႐ႈံးေစမည့္ အေရးေပၚအေန အမိန္႔ထုတ္ ျပန္ၿပီးလွ်င္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က လႊတ္ေတာ္မ်ားဖ်က္သိမ္းၿပီးလွ်င္ တစ္ၿပိဳင္နက္ပုဒ္မ၄၁၈၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ) အရ ““ထိုသို႔တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္အား ႏိုင္ငံေတာ္၏ အာဏာကို လႊဲအပ္ေဆာင္ရြက္သည့္ ေန႔ရက္မွစ၍ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒတြင္ မည္ကဲ့သို႔ပင္ ျပ႒ာန္းပါရွိေစကာမူ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဒုတိယ သမၼတမ်ားမွအပ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ အညီသက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးထားေသာ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း ဦးစီးအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသဦးစီးအဖြဲ႕၀င္မ်ား အားတာ၀န္မွ ရပ္စဲၿပီးျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္”” ဟုပါရွိေသာေၾကာင့္ ယင္းပုဒ္မခြဲ အရ ယင္း၏ ပုဒ္မခြဲ (က) ကိုမည္သို႔ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ေရာက္ေနသည္ကို ဥပေဒ ေရးဆြဲၾကသူမ်ား သတိထားဟန္မတူ။ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းယူေရး သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို သိမ္းယူတတ္ရန္ ညႊန္ၾကားသကဲ့ သို႔ျဖစ္ ၏။ ႏိုင္ငံေရး ေလာက၌သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာစနစ္၏ လႊတ္ေတာ္ဖ်က္ သိမ္းႏိုင္ခြင့္ရွိေသာအေျခခံဥပေဒသည္ ၂၀၀၈ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒသာျမင္ဖူးသည္။ (ေတြ႕ရသည္။)
● မည္သို႔ေသာ အက်ဳိးရွိႏုိင္ပါမည္နည္း
သမၼတႏွင့္ စစ္တပ္ပူးေပါင္း၍ ျပည္သူတို႔၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို လက္လြတ္ ဆံုးဩ႐ႈံးရသည့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ပုဒ္မ ၄၂၀အရ ႏိုင္ငံသားတိုင္း၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားပါ ဆံုး႐ႈံးမႈေပးရသည္။ ရပ္ဆိုင္းထားႏိုင္သည္။ ပုဒ္မ ၄၂၂ မွ ၄၂၈အထိသည္ ရည္ညႊန္းခ်က္ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ၿပီး တရားဥပေဒကဲ့သုိ႔ အာဏာတည္ေသာဥပေဒမ်ားကဲ့သို႔ မျဖစ္ ဘဲအခန္း (၁၁)ဥပေဒ ပုဒ္မမ်ားကို ႐ႈပ္ေထြးေစ႐ုံသာမက ဥပေဒလ့လာသူမ်ား အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္၏။ (ျဖစ္ရ ၏။) လႊတ္ေတာ္ဖ်က္သိမ္းျခင္း အာဏာမ်ား ပုဒ္မအထင္အရွားျပထားပါလ်က္ ညႊန္းျပေသာ အျခားေသာဥပေဒ ပုဒ္မမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ပံုစံ သေဘာျပဆိုေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရေသာအခါ ဤဥပေဒကို မည္သို႔ေသာ ဥပေဒနည္းပညာျဖင့္ ေရးဆြဲေနသည္ကို စဥ္းစားရန္ခက္၏။ ဥပေဒတစ္ရပ္ညဩ၌ (အရပ္ ရပ္၌) မည္သည့္ ဥပေဒကို ကိုးကားသည္၊ မွီျငမ္းသည္ကို ေလ့လာသူမ်ားက နားလည္ရန္ ျပဳႏုိင္ရမည္။ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ၏ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာကို က်င့္သံုးမႈျပဳေသာအခါ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ၏အ မည္ျဖင့္သာ ေဖာ္ျပေဆာင္ ရြက္ရမည္ျဖစ္ေသာ ပုဒ္မ၄၃၀သည္ မည္ သို႔ေသာအက်ဳိးရွိႏိုင္မည္နည္း။ ဥပေဒတစ္ ရပ္ကဲ့သို႔ မွတ္ယူထိုုက္ပါသေလာ။
● ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္း၌ျပသည္
အေရးေပၚအေျခအေန ထုတ္ျပန္ ေၾကညာထားစဥ္ ကာလအတြင္း ယင္းအဖြဲ႕အစည္း၀င္ တစ္ဦးဦး တစ္ရပ္ရပ္ ၏ တရား၀င္ေဆာင္ ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ အတည္ျဖစ္ေစရမည္။ ယင္းတရား၀င္ ေဆာင္ ရြက္မ်ားအေပၚ အေၾကာင္းျပဳလ်က္ တရားစြဲဆို ခြင့္မရွိရ”ဟု ပုဒ္မ ၄၃၂အရ ဆိုထားသည္။ အေရးေပၚအေျခအေန ကာလ အတြင္းျပည္ သူမ်ားကို အကန္႔အသတ္မဲ့စြာ အႏိုင္က်င့္ခံရလွ်င္ ျပဳသူတို႔က တရားစြဲဆိုမႈ(တရားစြဲ ဆိုခြင့္) မရွိ ရေသာ္ မွားယြင္းေသာ ဥပေဒႏွင့္ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ ျပည္သူတို႔၏ အခြင့္အေရးကို ခ်ဳိးေဖာက္ႏိုင္ေသာ လုပ္ ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း (သတ္ျဖတ္ ကြပ္မ်က္ႏိုင္ေၾကာင္း။) ျပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္အေရးေပၚ အေျခအေနကာလကို အေၾကာင္းျပ၍ ျမန္မာျပည္ စစ္အုပ္စုမ်ားသည္။-
(၁) အိမ္ေစာင့္အစိုးရ အမည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊
(၂) ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရအမည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊
(၃) ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္အမည္ ျဖင့္လည္းေကာင္း၊
(၄) ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးေကာင္စီ အမည္ ျဖင့္လည္းေကာင္း၊
(၅) ေအးခ်မ္းသာယာေရးေကာင္စီ အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း သံုးႏႈန္းေခၚဆို တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့ ေၾကာင္း ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသမိုင္း၌ ျပသည္။
● ျပ႒ာန္းမႈျပဳထားပါသေလာ
ဆူပူမႈ၊ ပုန္ကန္မႈတို႔တြင္ စစ္တပ္ကို အသံုးျပဳျခင္းအစဥ္အလာ သည္ ျမန္မာ ျပည္၌စစ္ခံု႐ုံးဖြဲ႕၍ ခြင့္ျပဳထားသည္ ကိုေတြ႕ရသည္။ စစ္တပ္သည္ သူပုန္၊ သူကန္ တို႔ကိုႏွိမ္နင္းရာတြင္ ျပည္ပက်ဴးလြန္ ရန္သူကဲ့သို႔ သေဘာထား တိုက္ခိုက္ ေခ်မႈန္းျခင္းမျပဳရ။ စစ္ပြဲတြင္တိုက္ပြဲ သေဘာအရ ႏွစ္ဖက္ အျပန္အလွန္ က်ဆံုးမႈရွိတတ္ေပသည္။ ဤကဲ့သို႔ တိုက္ပြဲတြင္ တိုက္ ခိုက္ရင္းက်ဆံုးေစျခင္းမွအပ တိုက္ပြဲၿပီး ဆံုးျခင္းကာလလြန္ေသာအခါ တိုက္ပြဲ၌ ပါ၀င္ေသာသူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား အျခားနည္းျဖင့္ ကြပ္မ်က္ျခင္းကို ဥပေဒက ခြင့္မျပဳ။ ျမန္မာျပည္ စစ္အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး ကာလအတြင္း စစ္ဥပေဒခံု႐ုံးသည္ ဤသို႔ ေသာ စည္းကမ္းသတ္မ်ဳိးက်င့္သံုးမႈ မရွိခဲ့ ေၾကာင္း သမိုင္း၌ အထင္အရွားမရွိ။ (မျပႏုိင္။) စစ္ႏွင့္သက္ဆိုင္မႈ မရွိေသာ သူတို႔အား စီရင္ဆံုးျဖတ္ ကြပ္မ်က္ေသာ စစ္ခံု႐ုံး ၏ ဥပေဒသည္ ျမန္မာျပည္သူတို႔အား ေသဒဏ္မွ ကင္းလြတ္ၾကရသူမ်ား ရွားပါး၏။ မည္သို႔ေသာ အေရးေပၚ အေျခ အေန ေအာက္တြင္မဆို တရားစီရင္ေရးအာဏာသည္ တရား႐ုံုးေတာ္မ်ားတြင္သာရွိရမည္။ အထူး တရား႐ုံးမ်ား၊ စစ္ခံု႐ုံမ်ားဖြဲ႕စည္း၍ ျပည္သူ တို႔အား တရားစီရင္ျခင္း မရွိရဟူေသာ ဥပေဒ ၂၀၀၈ခုႏွစ္၊ဖြဲ႕စည္း ပံုအေျခခံဥပေဒ က်မ္း၌ ျပ႒ာန္းမႈ ျပဳထားပါသေလာ။
● ခ်ဳိးေဖာက္ေသာလုပ္ရပ္မ်ား ျပဳခဲ့ေၾကာင္း
(၁) တုိင္းျပည္ကို ျပည္ပလက္နက္ ကိုင္တပ္မ်ားက တိုက္ခိုက္ျခင္း မဟုတ္ လွ်င္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊
(၂) သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္ က်ေရာက္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ႀကီးမားသည့္ ပ်က္စီး ဆံုး႐ႈံးမႈမ်ား၊ ထိခိုက္မႈမ်ား၊ ေသဆံုးမႈ မ်ားမဟုတ္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊
(၃) အမ်ားျပည္သူတို႔၏ လံုၿခံဳမႈႏွင့္ ေအးခ်မ္းသာယာမႈကို သိသာထင္ရွားစြာ ၿခိမ္းေျခာက္ထိပါး ပ်က္ျပားေစ ျခင္း မဟုတ္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း သမၼတသည္ အေရးေပၚအေျခအေနေၾကညာပိုင္ခြင့္ မရွိရ။ အေရးေပၚ အေျခအေန ေၾကညာျခင္းသည္ သဘာ၀ေဘးအႏၲရာယ္က် ေရာက္ေသာ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးတြင္သာ ကယ္ဆယ္ ေရး လုပ္ငန္းမ်ား ထိေရာက္စြာ ေဆာင္ရြက္ေစ ႏိုင္ရန္အတြက္သာ အေရးေပၚ အေျခ အေနေၾကညာရန္ ဤ ဥပေဒပုဒ္မကို ျပ႒ာန္းရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ျဖစ္သည္။
၂၀၀၈ခုႏွစ္၊ နာဂစ္ေလမုန္တိုင္းက် ေရာက္စဥ္ကာလ၌ အေရးေပၚအေျခအေန ကို ေဒသအလိုက္ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္ ထားေသာ္လည္း သဘာ၀ေဘးမ်ားကို ကယ္တင္ေသာ ပုဂ္ၢိဳလ္အသီးသီးတို႔ကို အေရးေပၚအေျခ အ ေနဥပေဒျဖင့္ ခံု႐ုံးဖြဲ႕၍ ေထာင္ခ်ျခင္းခံခဲ့ရသူ ရွိခဲ့သည့္ေၾကာင့္ နာဂစ္ေလမုန္တိုင္း ကာလအတြင္းမွားယြင္း ေသာ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ ျပည္သူတို႔၏ အခြင့္အေရးတို႔ကို စစ္အစိုးရသည္ ခ်ဳိးေဖာက္ေသာလုပ္ရပ္ မ်ား ျပဳခဲ့ ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
● ေပးအပ္လိုက္ရ
၁၉၈၈ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာ ၁၈ရက္ (၁၆း၀၀)နာရီတြင္ျပည္သူလူထု၏ အာဏာကို (သို႔မဟုတ္) အာဏာအရပ္ ရပ္အား တပ္မေတာ္မွ သိမ္းခဲ့သည္။ ဤသို႔ အာဏာသိမ္းရျခင္း အေၾကာင္းရင္းအစျဖစ္ရပ္မွာ-
(၁) စက္တင္ဘာလ ၁၆ရက္ေန႔၊ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ႐ုံးေရွ႕တြင္ လူထုဆႏၵျပပြဲေတာင္းဆိုမႈႏွင့္
(၂) စက္တင္ဘာလ ၁၇ရက္ေန႔၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ကမ္းနားလမ္းရွိ ကုန္သြယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန႐ုံးေရွ႕တြင္ လူထု ဆႏၵျပပြဲ ေတာင္းဆိုမႈတို႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္မွ တိုင္းျပည္၏အာဏာကို သိမ္းခဲ့ေၾကာင္း ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ ၏ ““ျမန္မာႏိုင္ငံ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္အေရးအခင္း””(ဒုတိယတြဲ) စာမ်က္ႏွာ ၂၄၆မွ ၂၆၂အထိ ေလ့လာၾကည့္ လွ်င္ျမင္ ႏိုင္သည္။ ဤသို႔ေသာ္ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္မ်ဳိး၌ အေရးေပၚအေျခအေနကိုေၾကညာ႐ုံျဖင့္ (ထိန္းသိမ္း႐ုံျဖင့္) လံု ေလာက္မည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ အေျခခံအခြင့္အေရးတို႔ကို ထိခိုုက္မႈ ေရာက္သည့္ အထိမျပဳသင့္။ တပ္မေတာ္က အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာသိမ္းယူရသည္ အထိဤသို႔ အေျခအေနကို ျဖစ္ရျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ လက္လြတ္ဆံုး႐ႈံးရေတာ့ မည့္ကာလသို႔ ေရာက္လာ ေနသည္ဟု ယူဆ၍ ရမည္ မထင္။ သတိမမူ ဂူမျမင္သည္ေၾကာင့္ သို႔ဟုတ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ၏ အရည္အခ်င္း ေပ်ာ့ ညံ့သည္ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ (ျပည္သူတို႔၏) အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို (အလကား)ေပး အပ္လိုက္ရ၏။
● နိဂံုး
ဤအရွင္သည္ ““မည္သူ႕ကိုမွ် တည္ဆဲဥပေဒႏွင့္ အညီမွ တစ္ပါး အသက္ကို ျဖစ္ေစ၊ ပုဂိ္ၢဳလ္ဆိုင္ရာ လြတ္လပ္ မႈကို ျဖစ္ေစ နစ္နာဆံုး႐ႈံးမႈ မရွိေစရ။ (ပုဒ္မ ၃၅၃)၊ ပုဒ္မ၃၅၄၊ (က)(ခ)(ဂ)(ဃ)၊ ပုဒ္မ ၃၅၅ဟူ ေသာ ဥပေဒႏွင့္ အညီမွတစ္ပါး အေရးေပၚ ကာလေၾကညာသည့္ အခ်ိန္အတြင္း ၌ျဖစ္ ေစ၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို သိမ္းယူထားသည့္ အခ်ိန္ကာလ၌ျဖစ္ေစ ပုဒ္မ ၃၈၁အရ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ တရား၀င္ရပိုင္ခြင့္ ရွိေသာ နစ္နာခ်က္ တု႔ိအတြက္ ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ထားေသာ ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ဆုံး႐ႈံးမႈမရွိခြင့္ မ်ားရေစရန္ ဆႏၵရွိသည္။
အာဏာသိမ္းသူသည္ အခြင့္အေရး ဖ်က္သိမ္းျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ တိုင္းျပည္၏ အေျခခံဥပေဒ၌ အတည္ျပဳျပ ႒ာန္း သင့္ပါသည္။ ဥပေဒႏွင့္အညီ စစ္ပညာသင္ ၾကားရန္ႏွင့္ တိုင္းျပည္ကာကြယ္ရန္ တာ၀န္ရွိေပျငားလည္း တိုင္းျပည္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို သိမ္းရန္တာ၀န္ရွိသူမ်ား မျပဳရဲပါသတည္း။ ။
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန - http://ift.tt/1t7d2bL
from သစ္ထူးလြင္ (ေန႔စဥ္သတင္း) - Thit Htoo Lwin http://ift.tt/1qF6Qo1
Comments
Post a Comment