#emg_opinions
ဖြဲ႕စည္းပံုနဲ႔ ဖြဲ႕မစည္းပံု
(Written by: ေဒါက္တာၿဖိဳးသီဟ)
တစ္ရက္ မုဒံုဘက္ကုိသြားရင္းနဲ႔ လမ္းမွာ ဆုိင္ကယ္သမားေတြ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ေခါင္းကို ပုတ္ပုတ္ျပသြားၾကတာကို သတိထားမိလိုက္တယ္။ အစကေတာ့ ဘာမွန္း သေဘာမေပါက္ဘူး။ ေနာက္ေတာ့ တခ်ိဳ႕ လွမ္းေအာ္သြားၾကတာကို ၾကားမွပဲ ဘာဆုိတာ ေသခ်ာသိေတာ့တယ္။ သူတုိ႔အေခၚေတာ့ ဆပ္ပလိုင္းခ်က္ခ္ေပါ့ (Surprise check ကို ဆုိလုိတယ္ထင္ပါ့)။ ေမာ္လၿမိဳင္ သံလြင္တံတားအဆင္းက ဆြမ္းအုပ္အဝုိင္းနားမွာ ရဲေတြက စိတ္ကူးေပါက္ရင္ေပါက္သလို အဲဒီလို ဆပ္ပလုိင္း ထထခ်က္တတ္ၾကတယ္ဗ်။ အဲဒီလုိ ေန႔ေတြမွာဆုိရင္ အဖမ္းမခံရေလေအာင္ ခုလုိပဲ ဆုိင္ကယ္တစ္စီးနဲ႔တစ္စီး information sharing လုပ္သြားေပးၾကတယ္။ ဟိတ္ ဟုိမွာဖမ္းေနၿပီ၊ ဦးထုပ္ေဆာင္းသြားၾကေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလုိ အခ်င္းခ်င္းစည္းလံုးၾကတဲ့ သူတုိ႔စိတ္ဓာတ္ေလးကေတာ့ ခ်စ္စရာေကာင္းသား။ ဒီလုိမ်ိဳး အခ်က္ျပလိုက္ေတာ့မွ သံုးေယာက္စီးလာတဲ့ ဆုိင္ကယ္ကလည္း တျခားလမ္းက ပတ္သြား၊ ဦးထုပ္ေဆာင္းမလာတဲ့ လူကလည္း ဆုိင္ကယ္ေရွ႕မွာခ်ိတ္ထားတဲ့ ဦးထုပ္ကို အေျပးအျမန္ ေဆာင္းၾကနဲ႔ေပါ့ဗ်ာ။ တစ္ခါတေလလည္း ကမန္းကတန္းေကြ႕လိုက္ရင္း ေနာက္ကပါလာတဲ့ စက္ဘီးနဲ႔ၿငိၿပီး ေလ်ာ္လိုက္ရတာေတြက ရွိေသး။ သူတုိ႔ကိုၾကည့္ရင္း ေတြးမိတယ္။ ဪ အစကတည္းက ႏွစ္ေယာက္တည္းစီးလာမယ္၊ ဦးထုပ္ေဆာင္းလာမယ္ဆုိရင္ေတာင္ ဒီေလာက္မပင္ပန္းဘူးလို႔။ ေျပာသာေျပာတာပါ။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔လည္း ဒီလုိပါပဲ။ အက်င့္ပါေနလုိ႔လားေတာ့ မသိပါဘူးဗ်ာ။ အဲဒီလုိ ဆုိင္ကယ္ကုိ ႏွစ္ေယာက္တည္းစီးခုိင္းတာ၊ ဦးထုပ္ေဆာင္းခုိင္းတာ ေမးသိုင္းႀကိဳးတပ္ခုိင္းတာေတြကို ငါတုိ႔ေဘးကင္းဖုိ႔အတြက္၊ safety အတြက္ လုပ္ရတာလုိ႔ မျမင္ဘဲ တုိ႔ကို အသားလြတ္ လာကန္႔သတ္ေနတာ၊ ထိန္းခ်ဳပ္ေနတာလုိ႔ပဲ ျမင္ေနၾကေတာ့တာပါပဲ။
အလုပ္သင္ဆရာဝန္ ဘဝအစက ျဖစ္ရပ္ေလးကို သြားသတိရမိတယ္။ အဲဒီတုန္းက လူနာေတြကို ေသြးေဖာက္ေပးေတာ့မယ္ဆုိရင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ အလုပ္သင္ဆရာဝန္ ႏွစ္ေယာက္သြားၾကတယ္။ တစ္ေယာက္က လူနာလက္ကိုညႇစ္။ ေနာက္တစ္ေယာက္က ေဖာက္ေပါ့။ တစ္ေယာက္တည္းဆုိရင္ေတာ့ လူနာေစာင့္ကုိပဲ ညႇစ္ခုိင္းရတယ္။ တစ္ရက္ အဲဒီလုိလုပ္ေနတုန္း ဆရာတစ္ေယာက္က လာၾကည့္ၿပီး မင္းတ႔ုိ SOP ဆိုတာ ၾကားဖူးလားတဲ့။ ဟင့္အင္း soap ေတာ့သိတယ္၊ ဆပ္ျပာေလ။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလိုအလုပ္ေတြလုပ္ရင္ လုိက္နာရမယ့္ Standard Operating Procedure ကိုေျပာတာ။ ဆရာေျပာလုိ႔ အေျပးအလႊား စာအုပ္ေကာက္လွန္ၾကည့္ေတာ့မွ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔လုပ္ေနတဲ့ ပံုစံေတြက ဘယ္ေလာက္ပရမ္းပတာႏုိင္မွန္း သိခဲ့ရေတာ့တယ္။ အဲဒီေနာက္ပုိင္းေတာ့ ေသြးေဖာက္တဲ့အခါ ပုလင္းမွာ ေသြးေတြေပေနတာေတြ၊ ခုတင္ေပၚ ေသြးေတြက်ကုန္တာေတြ ဒါေတြမျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ အရင္ကလည္း လိုခ်င္တဲ့ေသြးေတာ့ ရခဲ့တာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ခုက်ေတာ့ smart က်က်ေလး လုပ္တတ္လာတာေပါ့။ ေရာဂါကူးစက္ႏုိင္ေျခေတြလည္း ေလ်ာ့ကုန္တာေပါ့။
ေပါင္မုန္႔မွာပါတဲ့ Expire date က ၂၂ ရက္ေန႔တဲ့။ ၂၃ ရက္ေန႔ မနက္မွာ စားဖို႔ၾကည့္ေတာ့ မိႈေတြဘာေတြ ဘာမွေတာ့မေတြ႕ေသးဘူး။ အဲဒါနဲ႔ပဲ စားလိုက္တယ္။ ေတြးမိပါေသးတယ္။ မ်က္စိနဲ႔မျမင္ရေပမယ့္ ေရာဂါပုိးေတြ ရွိခ်င္ရွိေနႏိုင္တယ္။ ရက္လြန္ေနတဲ့ ေပါင္မုန္႔ကိုေတာ့ မစားတာ အေကာင္းဆံုးပဲလုိ႔။ ဟုတ္တယ္ေလ။ Exp date က ၂၂ ရက္ေန႔လုိ႔ေရးထားတာ မဟုတ္လား။ ဒါေပမဲ့ ျပန္ေတြးမိလုိက္တယ္။ အဲဒီ ၂၂ ရက္ေန႔ ဆုိတာကေရာ ဘယ္သူက အတည္ျပဳထားေပးလုိ႔လဲ။ တစ္လေလာက္ ရက္လြန္ထားၿပီးသားေရာ ျဖစ္မေနႏုိင္ဘူးလား။ ဒါမွမဟုတ္ ရက္လြန္တယ္ဆုိတာကို မရွိေတာ့ေအာင္ လုပ္ထားတာမ်ဳိးေရာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလား။ တကယ့္ျပည္တြင္းျဖစ္အစစ္ ငါးပိေတာင္ ေဘးကင္းေတာ့တာမွ မဟုတ္ဘဲကို။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ စားသံုးသူေတြအတြက္ ဘယ္သူကမ်ား အကာအကြယ္ေပးထားလို႔လဲ။ စင္ကာပူႏုိင္ငံသားက စင္ကာပူကေပါင္မုန္႔ ၂၂ ရက္ေန႔မွာ exp ျဖစ္သြားလုိ႔ စားရင္ေရာဂါျဖစ္မယ္ဆုိၿပီး လႊင့္ပစ္လုိက္ေပမယ့္ ျမန္မာျပည္သား ၂၂ ရက္ေန႔ exp ျဖစ္မယ့္ေပါင္မုန္႔ကို ၂၁ ရက္ေန႔စားစား ၂၃ ရက္ေန႔စားစား မထူးျခားဘူး။
ေလယာဥ္စထြက္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ခရီးသည္ေတြ လုိက္နာရမယ့္ စည္းကမ္း၊ အေရးေပၚအေျခအေန တစ္ခုျဖစ္လာခဲ့ရင္ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အရာေတြကို ေျပာျပတယ္။ ေလယာဥ္တုိင္း ဒီလိုလုပ္ေပမယ့္ ေလယာဥ္တုိင္း ပ်က္က်ေနတာေတာ့လည္း ဘယ္ဟုတ္မလဲ။ ငါတုိ႔ေလယာဥ္ မပ်က္ေလာက္ပါဘူးကြာဆုိတဲ့စိတ္မ်ဳိး ရွိလုိ႔မရဘဲ ဒါဟာ အားလံုးမျဖစ္မေန လိုက္ကုိလိုက္နာရမယ့္ စည္းကမ္းပဲ။ ႏုိင္ငံတကာမွာဆုိ ကားေပၚတက္ရင္ အားလံုးက ေျပာစရာမလုိဘူး။ ခါးပတ္ပတ္ၿပီးသား။ ဒီမွာေတာ့ ကားအေဟာင္းအႏြမ္းေတြကို ႏွစ္ရွည္လမ်ား ေစ်းႀကီးေပး တသသစီးခဲ့ရေတာ့ ခါးပတ္ပတ္တဲ့ အေလ့အထက ရွိကိုမရွိဘူး။ တခ်ိဳ႕မ်ား ခါးပတ္မပတ္လို႔ သတိေပးသံ ထြက္လာတာေတာင္ အသံတိတ္ရင္ ၿပီးေရာဆုိၿပီး ခါးပတ္ကို အရင္ထုိးထည့္လိုက္တယ္။ ၿပီးမွ လူက အဲဒီခါးပတ္ေပၚမွာ တက္ထိုင္တယ္။ ဒါေလးေတာင္မွ မလုိက္နာရင္ အျမန္ႏႈန္းတုိ႔ မီးနီမီးဝါတုိ႔ ဆုိတာကေတာ့ ေမးမေနနဲ႔ေတာ့။ လိုင္းကားစီးရင္ တြယ္မစီးနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ လစ္တာနဲ႔ တြယ္ၾကေတာ့တာပဲ။ ဟုိလမ္းမႀကီးမွာ ကားေတြေမွာက္ၾကတယ္။ ဘာလုိ႔လဲ။ လမ္းတည္ေဆာက္စဥ္က ၿပီးၿပီးေရာသေဘာနဲ႔ စံခ်ိန္စံၫႊန္းေတြ မလုိက္နာခဲ့လို႔ပဲ။ ကားေပါင္းမ်ားစြာ ျဖတ္ေနၾကတယ္။ ေမွာက္တဲ့ကား၊ လူေသတဲ့ကား အမ်ားစုကို ၾကည့္လုိက္၊ စည္းကမ္းမလုိက္နာလုိ႔ ျဖစ္ၾကရတာပဲ။ မုိးရြာေနရင္ မေမာင္းနဲ႔၊ မူးေနရင္ မေမာင္းနဲ႔။ အမယ္ေလး ေမာင္းလာတာ မင္းတစ္သက္ရွိေတာ့မယ္ ရပါတယ္ကြ။ ကားေမာင္းရင္ ခါးပတ္ပတ္။ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းခြင္မွာ ေရးထားတယ္။ safety first။ ေနရာတုိင္းေဆာင္ထားရမယ္ rain flower ကုိ။ အဲဒါေတြအားလံုးက စကားလံုးေလးတစ္လံုးေအာက္မွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတယ္၊ “အမယ္ေလး ဘာမွမျဖစ္ပါဘူးကြာ”
ေျပာရရင္ေတာ့ အဲလုိ “ဒါေလးမ်ား ဘာမွမျဖစ္ေလာက္ပါဘူး” ဆုိတာႀကီးက ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ အမ်ိဳးသားစိတ္ဓာတ္လိုေတာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ စံခ်ိန္စံၫႊန္းဆုိတာေတြမ်ား ေျပာၾကည့္လုိက္ရင္ အလကားအပိုေတြ၊ စာအုပ္ႀကီးသမားေတြလုိ႔ေတာင္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က အျပစ္တင္လုိက္ၾကေသးတယ္။ တကယ္ေတာ့ Think globally, Act locally ဆုိတာ အထုိက္အေလ်ာက္ေတာ့ မွန္ေပမယ့္ တကယ္လိုက္နာရမယ့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈလြန္းလာတဲ့အခါ အႏၱရာယ္ေတြ အဆင္မေျပမႈေတြ အမ်ားႀကီးပဲ ျဖစ္လာရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ Standard တုိ႔ Guideline တုိ႔ Protocol တို႔ဆုိတာေတြကုိ စကားလံုးတစ္လံုးတည္း ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ စည္းကမ္းပါပဲ။ ဒါေတြကို မေလးစားဘူး၊ မလုိက္နာဘူးဆုိတာ တည့္တည့္ေျပာရရင္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔လူမ်ဳိး စည္းကမ္းမရွိတာကို ျပေနတာပါပဲ။ စည္းကမ္းေဖာက္လုိ႔ ထီးနန္းေပ်ာက္ခ့ဲရတယ္ဆုိတဲ့ စကားအေဟာင္းႀကီးကိုေတာ့ ထပ္မသံုးခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒီမိုကေရစီရဲ႕အသက္ဟာ ျပည္သူပဲမုိ႔လို႔ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ျပည္သူေတြ စည္းကမ္းမရွိဘဲနဲ႔ေတာ့ ဒီတုိင္းျပည္ ဘယ္သူအုပ္ခ်ဳပ္ခ်ဳပ္၊ အေျခခံဥပေဒ ဘယ္လိုေတြေျပာင္းသြားသြား၊ သယံဇာတေတြ ဘယ္ေလာက္ထြက္ထြက္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံ တုိးတက္ဖုိ႔ မရွိဘူး။
ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ကုိယ့္တာဝန္ကုိယ္ေက်ဖုိ႔ လိုတယ္။ လမ္းမွာေတာ့ မီးနီမျဖတ္ေၾကး၊ လမ္းေျပာင္းျပန္ ေက်ာ္မတက္ေၾကး၊ လူကူးမ်ဥ္းက်ားမွာ အရွိန္ေလွ်ာ့ေၾကး၊ ကြမ္းတံေတြးမေထြး၊ အမိႈက္ပစ္မခ်ေၾကး၊ ဟုိေရာက္လို႔ လူမ်ားေနရင္ တန္းစီေၾကး၊ သူ႔ထက္ငါအရင္ အလုအယက္ လက္မွတ္မထုိးေၾကး၊ ဒါေလးေတြပါ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ျပင္ၾကဖုိ႔ လုိတယ္။
စည္းကမ္းျပည့္ဝတဲ့ ဒီမိုကေရစီဆုိတဲ့ အသံုးအႏႈန္းဟာ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ျပည္သူေတြ စည္းကမ္းမရွိလို႔၊ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အက်င့္ေတြ မရွိေသးလို႔၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ မထုိက္တန္ေသးလို႔ သူတုိ႔က ဝင္ထိန္းေပးေနရဦးမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပဲ။ တကယ္ေတာ့ စိတ္ဓာတ္ေတြ ဖ်က္ခဲ့တာလည္း သူတုိ႔ပဲ။ ခုမွပ်က္ေနလို႔ ထိန္းေပးရမယ္ဆုိၿပီး ဟန္တစ္ခ်က္ျပ၊ ထပ္ဖ်က္ေနတာလည္း သူတုိ႔ပဲ။ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီအေျခအေနက ႐ုန္းထြက္ခ်င္တယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ေတြ စည္းကမ္းရွိတယ္၊ အသိဉာဏ္ရွိတယ္၊ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ ထုိက္တန္တယ္ဆုိတာကို ျပေပးဖုိ႔လိုတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာပဲ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျပည္သူအစုအဖြဲ႕ စည္းကမ္းမရွိပံုကိုလည္း ျပင္မွ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ေတြ ေရွ႕ေရာက္ဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ႏုိင္မယ္။
(မေကြးတိုင္း မင္းဘူးၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဇူလိုင္ ၁၉ ရက္က ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရး စနစ္တက် စီတန္းလွည့္လည္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ေနစဥ္)
from Eleven Media Group's Facebook Wall http://ift.tt/1nYjBgI
Comments
Post a Comment