“ျမန္မာ စာနယ္ဇင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတက္ေရးမွာ ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီေတြရဲ႕ အခန္းက႑ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါခဲ့သလဲ”
စည္သူေအာင္ျမင့္
ျမန္မာ့ မီဒီယာအခန္းက႑ကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို သြားမယ္ဆိုတဲ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသစ္တက္လာတာ သံုးႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာလာသည္အထိ ႐ုပ္သံထုတ္လႊင့္ခြင့္နဲ႔ ေရဒီယိုအသံလႊင့္ခြင့္ကို အစိုးရက ရာႏႈန္းျပည့္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရက အခြင့္ထူးေပးထားတဲ့ ကုမၸဏီ ႏွစ္ခု ႐ုပ္သံလုပ္ငန္း ၀င္လုပ္ေနတာ ရွိသလို၊ ခ႐ိုနီကုမၸဏီ ေျခာက္ခုကို ေရဒီယို အသံလႊင့္ခြင့္ျပဳထားပါတယ္။ အဲဒီ နယ္ပယ္ႏွစ္ခုမွာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို လံုး၀ပိတ္ပင္ထား႐ံုမက အလြန္႔အလြန္ႀကီးမားတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကိုလည္း အဲဒီကုမၸဏီေတြကိုပဲ လက္၀ါးၾကီးအုပ္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ ေပးထားတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာ စာနယ္ဇင္းလို႔ေခၚတဲ့ ပံုႏွိပ္ မီဒီယာကေတာ့ လြတ္လပ္ခြင့္ အျပည့္နီးပါး ရခဲ့ပါတယ္။ ပုဂၢလိက သတင္းစာထုတ္ေ၀ခြင့္ ရလာသလို၊ ဘယ္လို ၾကိဳတင္ စိစစ္ျဖတ္ ေတာက္မႈမွ မရွိဘဲ သတင္းေတြ၊ သတင္းေဆာင္းပါးေတြ ေရးသား ထုတ္ေ၀လာႏုိင္ပါတယ္။
ဒီလို သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ရ၊ သတင္းစာေတြ ထုတ္ေ၀လာႏုိင္တဲ့အခါ ျမန္မာစာနယ္ဇင္းသမားေတြ လုပ္ႏုိင္ပါ့မလား ဆိုၿပီး စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္အတန္း မဟုတ္တဲ့တိုင္ ျမန္မာသတင္းစာဆရာေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို အလုပ္လုပ္ႏုိင္ခဲ့တာမွာ စစ္အာဏာရွင္ေတြ စာနယ္ဇင္းနဲ႔ သတင္းမီဒီယာေတြကို အႀကီးအက်ယ္ ဖိႏွိပ္ထားစဥ္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္လံုး ႏိုင္ငံတကာ မိသားစုေတြက အကူအညီေပးတဲ့ သင္တန္းေတြ၊ ဧည့္ေက်ာင္းသား အစီအစဥ္ေတြ၊ အျခား ဖံြ႕ၿဖိဳးမႈ အကူအညီေတြဟာ အေတာ္ေလး အေရးပါခဲ့တာကို ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာ့ စာနယ္ဇင္းဖံြ႕ၿဖိဳး တိုးတက္လာမႈမွာ ႏုိင္ငံတကာ မိသားစုက ဘာေတြအကူအညီေပးခဲ့လဲ၊ ဘယ္သူေတြ ရခဲ့လဲ၊ ဘယ္ေလာက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမႈေတြရွိေနၿပီလဲဆိုတာ ေဆြးေႏြးတင္ျပသြားပါ့မယ္။
ႏုိင္ငံတကာ မိသားစုက ျမန္မာစာနယ္ဇင္းသမားေတြကိုေပးတဲ့ သင္တန္း အကူအညီမွာ ဆိုရင္ IMMF လို႔ေခၚတဲ့ Indochina memorial media foundation သင္တန္းဟာ ထင္ရွားပါတယ္။ ထိုင္းႏုိင္ငံမွာ အေျခစိုက္ၿပီး ျမန္မာ၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊တ႐ုတ္နဲ႔ ထုိင္း စာနယ္ဇင္းသမားေတြကို သင္တန္းေပးတာပါ။ အစီအစဥ္တစ္ခု ပ်မ္းမွ် တစ္လ ေလာက္ၾကာပါတယ္။ သင္တန္းတစ္ၾကိမ္မွာ ျမန္မာ စာနယ္ဇင္းသမား ပ်မ္းမွ် (၄) ေယာက္ေလာက္ တက္ခြင့္ရပါတယ္။ အဲဒီ သင္တန္းကို ကိုေအာင္ေဇာ္ (ဧရာ၀တီ သတင္းဌာန တည္ေထာင္သူ)၊ ဆရာေဖျမင့္ (စာေရးဆရာ၊ ျပည္သူ႕ေခတ္ အတုိင္ပင္ခံ အယ္ဒီတာ) စာေရးဆရာမ ဂ်ဴး၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိမ္းသိမ္းသူ ကိုျမင့္ေဇာ္၊ ဓာတ္ပံု ကိုထိန္၀င္း၊ ကိုျမင့္ေက်ာ္ (ျမန္မာဂ်ာနယ္လစ္ကြန္ရက္ အတြင္းေရးမွဴး၊ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ) ၊ ကိုရဲမိုး (စာနယ္ဇင္း သင္တန္း ဆရာ)၊ ကိုမ်ိဳးျမတ္သူ (အမ္အာရ္တီဗြီ 4)၊ အားမာန္ (ဆဲဗင္းေဒး သတင္းစာအမႈေဆာင္အယ္ဒီတာ)၊ ၿငိမ္းၿငိမ္းႏုိင္ (ဆဲဗင္းေဒးသတင္းစာ အမႈေဆာင္ အယ္ဒီတာ)၊ ကိုမ်ိဳးသာထက္ (အရင္ ဘီဘီစီ၊ လက္ရွိ ဒီဗြီဘီနဲ႔ မဇၥၽိမ) အစရွိတဲ့ နာမည္ႀကီး သတင္းစာဆရာေတြနဲ႔ ဒုတိယ မ်ိဳးဆက္သတင္းစာဆရာ အမ်ားအျပား တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ၾကပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ ထင္ရွားတဲ့ သင္တန္းတစ္ခုကေတာ့ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံ ဖႏြမ္းပင္မွာ အေျခစိုက္ျပီး ျမန္မာ၊ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္ သတင္းစာဆရာေတြကို သင္တန္းေပးတဲ့ IJF ေခၚ Independence Journalism Foundation ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ သင္တန္းကို ကာတြန္းဆရာေတြျဖစ္တဲ့ ကိုေအာ္ပီက်ယ္၊ ကိုေဇာ္ေမာင္ ကအစ၊ ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္ညိဳ အလယ္၊ ကိုေနထြတ္ (ကိုေက်ာ္မင္းထြန္း၊ အာရ္အက္ဖ္ေအ၊ ၀ါရွင္တန္ဒီစီ) ၊ ကိုေက်ာ္မင္းေဆြ (The Voice အယ္ဒီတာခ်ဳပ္)၊ ကိုသန္း၀င္းထြဋ္ (ဒီဗြီဘီ သတင္းဌာန ဒါ႐ိုက္တာအဖဲြ႕၀င္)၊ ကိုခင္ေမာင္စိုး (ဒီဗြီဘီ သတင္းဌာန ဒါ႐ိုက္တာအဖဲြ႕၀င္)၊ ကိုေက်ာ္ေက်ာ္ေအာင္ (အာရ္အက္ဖ္ေအ သတင္းဌာန ၀ါရွင္တန္ဒီစီ) စတဲ့ နာမည္ၾကီးေတြနဲ႔ အျခား သတင္းေထာက္ အမ်ားအျပား တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ၾကပါတယ္။
ထူးျခားတဲ့ အစီအစဥ္ တစ္ခုကေတာ့ သူေ႒းႀကီးေဂ်ာ့ခ်္ဆိုးေရာ့စ္ရဲ႕ အိုးပင္းဆိုဆိုက္တီး အစီအစဥ္နဲ႔ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ဘာကေလတကၠသိုလ္ မွာ Journalism နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကုိးလတာ ေလ့လာသင္ၾကားႏုိင္တဲ့ Visiting Scholarship Program ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အစီအစဥ္ကို ေဒၚစမ္းစမ္းတင္္ (အာရ္အက္ဖ္ေအ အသံလႊင့္ဌာန၊ အေမရိကန္)၊ ကိုေက်ာ္ေက်ာ္ေအာင္ (Living Color, လက္ရွိ (အာရ္ အက္ဖ္ေအ အသံလႊင့္ဌာန၊ အေမရိကန္)၊ ကိုေဇယ်ာအုန္း (Living Color မဂၢဇင္း)၊ ေက်ာ္စြာမိုး (ဧရာ၀တီ သတင္းဌာန)၊ ကိုမင္းဇင္ (လက္ရွိ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ)၊ ကိုေမာင္ေမာင္ဦး (ဧရာ၀တီသတင္းဌာန)၊ ကိုရဲမိုး (စာနယ္ဇင္း သင္တန္းဆရာ)၊ ကိုျမင့္ေဇာ္ (သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ေစာင့္ေရွာက္သူ)၊ ကိုျမင့္ေက်ာ္ (ျမန္မာ ဂ်ာနယ္လစ္ကြန္ရက္ အတြင္းေရးမွဴး၊ စာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ) နဲ႔ စာနယ္ဇင္းသမားတခ်ိဳ႕ တက္ေရာက္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။ (တစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ့ သင္တန္းတက္ျပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပန္မလာဘဲ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွာ ခုန္ခ်ပါတယ္။)
ဒါတင္မက ႏိုင္ငံတကာ အဖဲြ႕အစည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးဟာ ျပည္တြင္းမွာလည္း သတင္းစာပညာသင္တန္းေတြ အခါအားေလ်ာ္စြာ ေပးခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒီ သင္တန္းအမ်ားစုကို အေမရိကန္သံ႐ံုး (အေမရိကန္ စင္တာ) နဲ႔ ၿဗိတိသွ် သံ႐ံုး (ၿဗိတိသွ်ေကာင္စီ) ေတြက ကူညီစီစဥ္ေပးခဲ့တာ မ်ားပါတယ္။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး။ စာနယ္ဇင္းဆရာေတြကို အရည္အေသြးျမႇင့္ဖို႔ အဂၤလိပ္စာ သင္တန္းေတြကိုလည္း အဲဒီသံ႐ံုးႏွစ္ခုကပဲ စီစဥ္ေပးပါေသးတယ္။ စာနယ္ဇင္းသမားေတြကို ေအဘီစီဒီ ကအစ သင္ေပးတာမ်ိဳးပါ။) ေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံတကာက ေရြးေကာက္ပဲြေတြ ေလ့လာဖို႔အတြက္ ေစလႊတ္ေပးတာ၊ ဥေရာပသမဂၢလို အင္စတီ က်ဴးရွင္းၾကီးေတြကို ေလ့လာဖို႔ စီစဥ္ေပးတာ၊ အေတြ႕အၾကံဳ အျမင္ခ်င္း ဖလွယ္ဖို႔ Workshop ေတြဆီ ေစလႊတ္ေပးတာ စသျဖင့္ အကူအညီေတြ အမ်ားၾကီး ေပးခဲ့ပါတယ္။
ဒါတင္လား မကေသးပါဘူး။ အရင္ စစ္အစိုးရက ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ထားစဥ္ကာလ သတင္းေထာက္ေတြကို မတရား ဖမ္းဆီး ေထာင္ခ်ရင္ လႊတ္ေပးဖို႔ ႏုိင္ငံတကာေတာင္းဆိုမႈေတြ ျဖစ္ေပၚေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။ သတင္းေထာက္ေတြ တရားရင္ဆုိင္ႏုိင္ေအာင္ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ပါတယ္။ ေထာင္က်သြားရင္ မိသားစုကို ေထာက္ပံ့တာေတြ လုပ္ပါတယ္။ သီးသန္႔ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈေတြ လုပ္တာအျပင္ ဆုေပးျပီး ခ်ီးေျမႇာက္တာမ်ိဳးလည္း လုပ္ပါတယ္။
အခုေနာက္ဆံုး စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ရ၊ သတင္းစာေတြ ထုတ္ေ၀လာၾကတဲ့အခါ သတင္းေထာက္နဲ႕ သတင္းစာဆရာ လိုအပ္ခ်က္ေတြမ်ားလာပါတယ္။ ဒီအခါ ဆြီဒင္အေျခစိုက္ Fojo Media Institute၊ ကုလသမဂၢနဲ႔ အျခားအလွဴရွင္ေတြ စုေပါင္းၿပီး MJI လို႔ေခၚတဲ့ Myanmar Journalism Institute တစ္ခု တည္ေထာင္ေပးဖို႔ စီစဥ္ေနၾကပါတယ္။ ျမန္မာသတင္းစာဆရာေတြ ကိုယ္တိုင္ စီမံခန္႔ခဲြတဲ့ အဲဒီအင္စတီက်ဴ႕ကေန မီဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တစ္ႏွစ္ ဒီပလိုမာ သင္တန္းေတြ ပို႕ခ်ေပးႏိုင္ဖို႔ပါ။
အားလံုးျခံဳငံုသံုးသပ္ရရင္ ျမန္မာစာနယ္ဇင္းေလာက ဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံတကာ မိသားစုအသိုင္းအ၀ိုင္းက အေတာ့္ကို အကူအညီေပးခဲ့တာ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။ ဒီအကူအညီ အေထာက္အပံ့ေတြေၾကာင့္လည္း ျမန္မာသတင္းစာဆရာေတြဟာ အခ်ိန္တိုအတြင္း ဒီေန႔ ျမင္ေတြ႕ေနရတဲ့ သတင္းစာ အရည္အေသြးမ်ိဳး ထုတ္ေ၀ႏုိင္တာေတြ႕ရမယ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ စစ္အာဏာရွင္ေတြက ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဖိႏွိပ္လာလို႔ နိမ့္က်ဆင္းေနတဲ့ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း အရည္အေသြး ျမင့္တက္လာေအာင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ႀကိဳးစားရဦးမယ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ႏုိင္ငံတကာ မိသားစုေတြရဲ႕အကူအညီေတြ ဆက္လက္လိုအပ္ေနေသးၿပီး ရလာတဲ့ အကူအညီ အခြင့္အလမ္းေတြကိုလည္း အက်ိဳးရွိေအာင္ အသံုးခ်ၾကပါလို႔ တုိက္တြန္းႏႈိးေဆာ္လိုက္ရပါတယ္။
from Mizzima - News in Burmese's Facebook Wall http://ift.tt/1qZEETp
Comments
Post a Comment